هماکنون ۳.۵ میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که طبق گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی با خروج آنها از چرخه، روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که میتوان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.
معاون وزیر نفت مدعی شد که با اسقاط خودروها میتوان مصرف بنزین را روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر در روز کاهش داد. در واقعیت توان اسقاط خودروها برای حل ناترازی بنزین کمتر از ۲ میلیون لیتر در روز است.
ما در تهران شاهد بیش از ۱۳ میلیون لیتر بنزین در روز هستیم این دقیقا مشابه کشورهایی است که اندازه ما جمعیت دارند. در واقع مصرف بنزین در یک کشور با یک شهر تهران ما مساوی است.
کارشناس انرژی گفت: تغییر سقف بنزین آزاد تأثیر چندانی بر قاچاق سوخت ندارد،البته مدیریت مصرف سوخت مسأله ای حائز اهمیت است اما این موضوع به تنهایی نمیتواند منجر به جلوگیری از قاچاق سوخت شود.
گلعلیزاده گفت: خودروها تنها عامل آلودگی هوا نیستند و مولفههای دیگری نیز در این مسئله تاثیرگذار هستند و باید به عوامل دیگر نیز توجه کنیم. در زمینه آلودگی هوا ما باید به موتورخانهها، منابع ساکن که سوختهای فسیلی مصرف میکنند نیز توجه کنیم و در بحث ارتقای تکنولوژی باید تولید خودروهای کم مصرف را نیز در نظربگیریم.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: برای استفاده از هیدروژن در سبد سوختی کشور، باید به فکر اقتصادی شدن این پروژه باشیم، زیرا هماکنون تولید هر تن هیدروژن ۴۰۰ دلار هزینه دارد.
جدیدترین آمارها از قیمت بنزین در دنیا نشان میدهد ارزانترین بنزین دنیا در ایران عرضه میشود و قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای همسایه ایران تا ۴۰برابر قیمت این محصول در ایران است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: اگر خودروها با استاندارد بینالمللی تولید میشد، مصرف بنزین به ۶۰ میلیون لیتر در روز کاهش مییافت و میتوانستیم روزانه ۵۰ میلیون لیتر صادرات داشته باشیم.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: تخصیص بنزین به کارت ملی و توزیع عادلانه آن در جامعه اثرگذاری خود را از دست داده و تبدیل به مدل تبلیغاتی برای گروههایی خاص شده است.
دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با بیان اینکه احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی برای حل مشکل ناترازی سوخت تصمیم اشتباهی است، گفت: برای حل این مشکل باید به سراغ خودروسازان برویم.
وزیر کشور با اشاره به مصرف روزانه نزدیک به ۱۴۵ میلیون لیتری بنزین گفت: ظرفیت تولید بنزین البته با افزایش به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده و امروز بایستی دانشجویان برای این ناترازی مصرف الگو ارائه دهند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: پارسال حدود ۳۰۴ میلیون لیتر فرآورده از طرق مختلف در کشور جابهجا شده است که این عدد حاکی از رشد ۱۱ درصدی حملونقل فرآورده در کشور است.
یک کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: ما حتما باید همزمان با حرکت به سمت خودروی برقی روی کیفیت ساخت داخل کار کنیم زیرا اکنون خودروهای داخلی به طور متوسط دو برابر خودروهای مشابه خارجی مصرف داریم و این اصلا قابل قبول نیست.
سهرابی سیانجی را یکی از راهحلها و جایگزینهای اصلی بنزین عنوان کرد و افزود: این سوخت ارزانترین، در دسترسترین و شاید تنها راهحل ناترازی بنزین است جدای از زیرساخت ایجاد شده برای عرضه سیانجی، حدود ۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری شده و ما بعنوان یک کشور دارای شبکه مویرگی و زیرساخت پیشرفته در دنیا مطرح هستیم.
سالاری نسب افزود: فرآیند درخواست گاز مایع فقط از طریق ثبت در سامانه درخواست فرآوردههای نفتی (سدف) امکان پذیر است. در حال حاضر ۹۹ درصد گاز مایع در استان تهران با تراکنش بانکی انجام میشود.
عضو هیات مدیره انجمن شرکت های توزیع کننده گاز مایع گفت: باتوجه به ناترازی بنزین باید به دنبال توسعه صنعت CNG و LPG باشیم چراکه این دو سوخت می توانند ۲۴ میلیون لیتر در روزمصرف بنزین را کم کنند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران از افزایش ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون لیتری بنزین و ۳.۵ میلیون لیتری گازوئیل کشور تا اردیبهشتماه سال ۱۴۰۳ خبر داد.